fbpx

Poep, pies en je bekkenbodem

Heb jij:

  • Incontinentie bij inspanning, zoals lachen, niezen, hoesten, hardlopen, tillen, enzovoort
  • Blaasontstekingen
  • Maagklachten
  • Harde ontlasting, scheurtjes bij je anus, aambeien
  • Pijn bij het vrijen, weinig gevoel in je vagina, niet goed kunnen klaarkomen

Dan is de kans groot dat jouw bekkenbodemspieren te strak gespannen zijn.

 

November 2016. Ik had een afspraak met Joke Groen, een van de grondleggers van de bekkenbodemfysiotherapie in Nederland. Tussen twee van haar reizen door: ze kwam net terug uit Zuidoost-Azië, waar ze een cursus had gegeven aan fysiotherapeuten. Twee dagen later ging ze alweer naar Amerika voor een lezing.

Een autoriteit op haar gebied, met enorm veel verstand van zaken, en een overvolle agenda. Een maand later zou ze met pensioen gaan.

Ik was dus superblij dat ze tijd voor me maakte. Dat wilde ze graag, voor een seksuoloog in spé, die een training zou gaan geven waarin de bekkenbodemspieren uitgebreid aan bod zouden komen.

Ik vroeg haar het hemd van het lijf en ze overlaadde me ook echt met informatie. Veel daarvan heb ik verwerkt in mijn training uiteraard. Goud waard!

 

Vaker te strak dan te zwak gespannen bekkenbodem spieren

Joke vertelde me dat Europese vrouwen (mannen en kinderen trouwens ook) vaak een te strak gespannen bekkenbodem hebben. Vaker nog dan te zwakke bekkenbodemspieren.

Hoe dat komt? We zitten teveel. En dan gaat het niet alleen over meer bewegen, maar ook over zitten op het toilet. “Huh?”, zei ik, “die wc’s van ons zijn juist superfijn!” Maar niets is minder waar.

Onze toiletten zorgen ervoor dat we onze bekkenbodemspieren niet kunnen ontspannen. De gevolgen? Ik herhaal ze nog even:

  • Incontinentie bij inspanning, zoals lachen, niezen, hoesten, hardlopen, tillen, enzovoort
  • Blaasontstekingen
  • Maagklachten
  • Harde ontlasting, scheurtjes bij je anus, aambeien
  • Pijn bij het vrijen, weinig gevoel in je vagina, niet goed kunnen klaarkomen

In hoeveel punten herken jij jezelf? Bij mij was het 5 maal ‘check’ in november 2016. En nu? Vijfmaal ‘nee’!

We denken vaak dat we onze voeding moeten aanpassen om onze maagklachten en harde ontlasting aan te pakken, maar dat