fbpx
Heleen (53 jaar) had al 22 jaar last van incontinentie, na drie zwangerschappen in minder dan vier jaar tijd. Het wisselde wat, waardoor ze geen noodzaak zag er echt iets aan te doen.  Toen ze weer ging sporten, kon ze dat niet zonder maandverband. Maar ja, hoe stop je je urineverlies als je een druk leven hebt? Voor Heleen was de sleutel tot succes: prioriteit geven aan de training. Sneller dan ze had verwacht stopte ze haar incontinentie.

“Droog een sprintje trekken voor de trein ging niet meer”

Dat het urineverlies m’n leven beïnvloedde, heb ik in de jonge jaren van de kinderen wel gemerkt. Op de trampoline was niet grappig, zeg maar. Dat heeft me toen niet belemmerd, want ik deed een maandverband in als we iets ondernamen.

Het urineverlies was bij tijden wat meer en bij tijden wat minder. Voor mijn gevoel is het de laatste 4 tot 5 jaar erger geworden. Ik werd namelijk actiever. En ik denk dat het ook door de overgang kwam.

Droog een sprintje trekken voor de trein ging niet meer. Dat was niet handig.

“Met hoestbuien was het einde oefening”

“Maar ook met een volle blaas de trap af ’s ochtends om naar de wc te gaan, was ook een ding. Hoesten en niezen ging soms goed, maar ik moest wel zorgen dat ik goed uitgeplast had, anders ging het mis. En met hoestbuien was het einde oefening.

Ik vertikte het om incontinentiemateriaal te dragen, omdat ik het gevoel had dat het dan van kwaad tot erger zou worden. Dat je dan geen controle meer hoeft te houden.

De noodzaak om de training te gaan doen kwam doordat ik weer was gaan sporten. Ik liep er steeds harder tegen aan dat dat niet goed ging.

Die frog jumps, waarbij je vanuit een hurkhouding springt en daarna met je benen breed weer gehurkt neerkomt. Nou echt… nee, hoor. Ik moest dan maandverband dragen.

“De uitleg was zo helder. Alles viel op z’n plek”

“Ik twijfelde er eigenlijk niet aan dat de training zou gaan helpen. De uitleg die ik van Erna gehad had, klonk zo helder.

Met name over je bekkenbodemspieren aanspannen zonder weerstand: Waar zijn we nou toch mee bezig? Met alle natuurkunde en biologie die ik ooit gehad had, viel alles op z’n plek. Toen dacht ik: ‘Duhuh, tuurlijk.’”

“Waar maak ik tijd voor en waarvoor niet?”

“Ik zat wel met de beperkte tijd. Maar dat is de strijd die ik de hele tijd met mezelf aan het voeren ben: waar maak ik tijd voor en waarvoor niet? In hoeverre leef ik mijn leven, of  laat ik mijn leven leiden?

De eerste keer dat ik me had opgegeven voor de training was ik daar nog niet zo goed in. Ik liet het versloffen. Maar ja, het urineverlies werd er niet beter op.

Dus toen ik opnieuw aan de training begon, heb ik die eerste twee maanden voorrang gegeven aan de training. Ik heb het niet in het tempo gedaan waarop de training aangeboden werd. Ik had wat meer tijd nodig en dat was prima.”

“Ik kan doen wat ik wil doen. Dat is een verademing!”

“Het fijne was dat ik veel sneller effect had dan dat ik verwacht had. Na een week of 3 was mijn urineverlies gestopt. Ik ben 2 maanden doorgegaan met trainen.

Nu kan ik gelukkig sporten zonder urineverlies en frog jumps doen; ik kan een sprintje trekken en ik kan mee springen.

Ja, ik kan doen wat ik wil doen. En dat is een verademing! Dat ik denk: het was wel fijn geweest als ik dat 20 jaar geleden had gedaan.”

Wil jij ook eindelijk van je incontinentie af? Dat kan! Klik op de knop voor meer informatie. 

© Erna Beers | Binnendoor 16 | 1211 NW Hilversum | Klantenservice 035-2055011