Rust in je blaastraining

“Hoe je rust krijgt in je overactieve blaas en voorzorgsplasjes overbodig worden”

Jouw overactieve blaas

Veel vrouwen, en mannen trouwens ook, hebben deze problemen:

Χ Om de haverklap ga je naar de wc voor kleine plasjes

X Altijd weer die voorzorgsplasjes voordat je op pad gaat

X Je durft niet meer te wandelen… terwijl je dat zo graag deed

X Als je aandrang voelt, is dat het enige waar je aan kan denken

X Je weet niet of je moet toegeven of juist niet… je wordt er radeloos van

Je hebt voortdurend het gevoel dat je moet plassen. En om te voorkómen dat je te laat bent, doe je van die voorzorgsplasjes. En 10 minuten later toch nog maar een keer. Echte palsjes zijn het vervelend genoeg niet eens – eerder druppels. 

Je familie steekt de draak ermee. En jij lacht mee, maar stiekem baal je dat ze altijd op je moeten wachten.

Ook lastig: je huisarts zegt dat het erbij hoort. En of je nou toegeeft of je verzet: niks helpt.

 

Hoe zou het voor je zijn als jij Rust in je blaas zou voelen?

“De westerse gezondheidszorg is uitstekend, maar we leggen wel heel erg de nadruk op een pilletje of operatie om problemen op te lossen. Dat geldt ook voor een overactieve blaas.

Als klinisch farmacoloog, waarbij ik de werking van geneesmiddelen erg goed ken, schrijf ik opvallend weinig medicatie voor. Juist omdat ik weet wat de beperkingen zijn. En de bijwerkingen.

En omdat ik heb geleerd dat je zélf heel veel kan doen. Je lijf heel veel kan oplossen.

De Rust in je blaas training helpt bij een overactieve blaas. Ook als je al 30 jaar ‘voorzorgsplasjes’ doet.”

dr. Erna Beers, arts

De oorzaak van je overactieve blaas

Vaak begint een overactieve blaas door klachten in of rond je blaas, zoals:

– Blaasontsteking

– Bestraling van je blaas als behandeling van kanker in je bekkengebied

– Medicijnen, zoals plaspillen, middelen tegen depressie, middelen tegen psychose

– Operatie aan/rond de blaas

 Wat je misschien niet weet, maar wat wel hét verschil maakt, is dat het je hersenen zijn die beslissen of je moet plassen. Niet je blaas.

Het zijn je hersenen die elke keer op tilt slaan als er een druppel urine in je blaas zit. Omdat ze denken dat er gevaar is.

Terwijl er geen gevaar meer is. Als het er al ooit was.

“Het zijn je hersenen die beslissen of je wel of niet moet plassen”

Een geruststelling

De aandrang om te plassen is echt. Het is dus niet iets dat je verzint. Iemand die zegt dat je je aanstelt, begrijpt de biologie niet. Maar begrijp je de biologie wel, dan kun je het tij keren.

In de Rust in je blaas training leer je over de biologie, zodat je weet dat jij invloed hebt op jouw aandrang. Niet door het plassen uit te stellen of steeds toe te geven aan de aandrang, maar door je hersenen te leren dat er geen gevaar is.

Als jouw hersenen begrijpen dat er geen gevaar (meer) is, dan:

V Loop je een toilet voorbij zonder aandrang te voelen

V Zijn ‘voorzorgsplasjes’ verleden tijd… je kunt eindelijk meteen de deur uit

V Ruim je eerst de boodschappen op als je thuiskomt – en gaat daarna pas naar de wc

V Slaap je ‘s nachts eindelijk weer uren achter elkaar 

V Voel je je rustig en vol zelfvertrouwen

Een waarschuwing

De Rust in je blaas training is bedoeld voor mensen die last hebben van:

  • Urge incontinentie – urineverlies bij aandrang
  • Overactieve blaas – vaak aandrang ervaren en kleine beetjes plassen
  • ‘Voorzorgsplasjes’ – vaak gaan plassen om aandrang of urineverlies te voorkómen

Heb je last van urineverlies bij inspanning? Zoals bij niezen, hoesten, lachen, hardlopen, sporten. Dan helpt de Rust in je blaas training niet. Je kunt dan terecht bij de SUN training.

Verlies je regelmatig urine zonder dat je weet hoe het komt? Zonder dat je aandrang hebt, of zonder dat je je inspant? Dan is de kans groot dat de Rust in je blaas training niet helpt. Het advies is dan om naar de huisarts te gaan.

 

Geen trucje

In de Rust in je blaas training ga je zélf aan de slag om je hersenen (en daardoor je blaas) rustig te krijgen. Je krijgt de handvatten, maar je doet het zelf. Het is geen trucje waardoor je aandrang als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het gaat voor een groot deel over het aanpassen van je gedachten en je gedrag. Hou je van aanpakken, leer je graag bij en daag je graag jezelf uit? Dan ben je welkom bij de Rust in je blaas training.

Zo werkt de Rust in je blaas training:

  • Effectieve training die jouw overactieve blaas rustig maakt
  • Deskundige begeleiding door dr. Erna Beers, arts
  • Gebaseerd op gedegen wetenschappelijke kennis
  • Makkelijk toepasbaar in je dagelijks leven
  • Je lichaam doet en kan het zelf, zonder medicatie of operatie

Het enige wat je hoeft te doen, is je aanmelden. Je komt dan op de betaalpagina.

Je hebt nog eventjes om je aan te melden:

De praktische zaken

  • De Rust in je blaas training start op woensdag 13 mei
  • De training is voor vrouwen én mannen
  • De training is online en gewoon vanuit je eigen huis te volgen, ongeacht waar je woont
  • De training duurt 8 weken, zodat je echt verschil merkt
  • Elke 1-2 weken krijg je nieuwe uitleg, opdrachten en oefeningen
  • De uitleg krijg je in video’s en in pdf, zodat je zowel kunt luisteren als lezen
  • Antwoorden krijg je in de privé Facebook groep en tijdens de live vraag-en-antwoord sessie – je weet dus altijd wat je kunt doen voor echte Rust in je blaas
  • Je krijgt alle handvatten om Rust in je blaas te krijgen – je hebt er dus je leven lang plezier van

“Ik plaste op en over de wc tijdens de pauze bij de film.”

Vóór de Rust in je Blaastraining stond ik met over elkaar geslagen benen de sleutel in het slot te steken. Plaste ik op en over de wc tijdens de pauze bij de film. Hele vloer nat. Ik schaamde me, kon wel door de grond zakken.

Door die ongelukjes buitenshuis voelde ik me ellendig. Eigenlijk wist niemand ervan en poetste ik de wc schoon. Voor mezelf was het de spreekwoordelijke druppel.

Alles wat ik zelf probeerde, werkte totaal niet.

Ik dacht maar één ding: hoe kom ik hiervan af? Ik was vol vertrouwen dat dit zou werken, omdat ik weet hoe Erna werkt. Ik ben zo blij met haar hulp.

Voorop staat dat mijn blaasinhoud veel groter geworden is. En dat ik weer vertrouwen in mijn lijf heb.

Ik stap nu ontspannen mijn huis in, ruim de boodschappen op en pas daarna ga ik rustig naar de wc. En dat zonder aandrang!

Ik ben en blijf droog, zo ongelooflijk fijn! Dat wens ik iedereen toe!!!

Anne, 47 jaar

“Ik kan m’n plas veel langer ophouden dan ik dacht.”

“Voordat ik aan de Rust in je Blaastraining begon, ging ik vaak plassen (of beter: ‘druppelen’) uit voorzorg, want je weet maar nooit wanneer je weer in de gelegenheid bent om te gaan! Ook om te voorkomen dat ik druppeltjes of scheuten urine zou verliezen als ik moest lachen, niezen of hoesten.

Ik gebruikte elke dag wel een aantal katoenen inlegkruisjes om er maar zeker van te zijn dat ik ‘droog’ bleef.

Ik twijfelde of de training me zou helpen, omdat ik me niet kon voorstellen dat de aandrang daardoor minder zou worden. 

Na een paar weken al was mijn aandrang veel minder door de tips die ik had gekregen. Ik merkte dat ik veel grotere hoeveelheden kon plassen dan ik ooit me had kunnen voorstellen. Ik kon twee keer zoveel urine in mijn blaas hebben zonder aandrang!

Zo fijn dat ik nu niet meer in de stress schiet als ik niet onmiddellijk naar de wc kan. En als ik denk dat ik moet, blijk ik mijn plas veel langer op te kunnen houden dan ik dacht.”

Maria, 72 jaar

“Ik draag geen incontinentiemateriaal meer, na 30 jaar!”

Ik had voortdurend het gevoel dat ik moest plassen. Om ongelukjes te vermijden ging ik voor de zekerheid maar steeds plassen. Ik gebruikte al 30 jaar incontinentiemateriaal. Hoewel ik daar van alles over gedacht heb, en wel de gek mee stak, wende dat nooit.

Toen ik de kans kreeg om mee te doen aan de Rust in je Blaastraining, heb ik me meteen aangemeld. Ik had vertrouwen in de titel van de training en in Erna!

Ik wist dat ik zelf invloed op de aandrang had, maar absoluut niet hoe. Het allerbelangrijkste dat ik tijdens de training heb geleerd, is dat ik bij het signaal ‘ik moet plassen’ een keuze heb. Ik kan mij dan afvragen of het werkelijk zo is en in de meeste gevallen is dat (nog) niet. Het mooie is dat ik nu sowieso minder vaak deze signalen krijg.

Het heeft mij simpelweg meer zelfvertrouwen gegeven.

Ik draag geen incontinentiemateriaal meer, na 30 jaar! Ik heb onmetelijk veel aan de training gehad en geef ‘m dan ook een 9.

Trude, 67 jaar

“Je hersenen zijn de baas en niet je blaas”

Ik had bijna voortdurend het gevoel te moeten plassen, waar ik erg opgejaagd en onrustig van werd.

Ik deed al mee aan de SUN training vanwege urineverlies bij inspanning. Toen ik kon meedoen aan de Rust in je Blaastraining, twijfelde ik geen moment, omdat de SUN training zo goed was.

Dat je hersenen de baas zijn en niet je blaas, was voor mij de belangrijkste les. En dat je ze kunt beïnvloeden en geruststellen, zodat je aandrang minder wordt.

In zes weken tijd heb ik het voor elkaar gekregen dat de onrust voor het leeuwendeel weg is. Ik durf het plassen uit te stellen en ik doe veel minder vaak voorzorgplasjes.

De ondersteuning, het enthousiasme en de deskundigheid van Erna zijn superfijn. Dat geeft zoveel vertrouwen. En dat je vragen kunt stellen via Facebook en de overwinningen en twijfels kunt delen.

Ik heb er superveel aan gehad. Het beheerst me niet meer. Ik ben er rustig onder. Wetend dat ik er zelf iets aan kan doen.”

Elsa, 46 jaar

“Ik loop nu een toilet voorbij zonder aandrang te voelen!”

Ik durfde nooit de deur uit te gaan zonder vooraf te plassen. Zelfs als ik kortgeleden had geplast. Het viel op dat ik vaker moest plassen dan anderen. Ik baalde daar zó van: dat ze altijd op me moesten wachten omdat ik steeds maar naar de wc moest.

En als ik in de stad liep, voelde ik aandrang bij elk toilet.

Ik vond dat zo vervelend, dat ik minder (en soms zelfs helemaal niks) dronk als er geen wc in de buurt was.

Die aandrang maakte me ook onzeker, bang eigenlijk, omdat ik niet wist of ik het toilet wel op tijd zou halen. Ik droeg altijd inlegkruisjes.

Ik twijfelde of de Rust in je Blaastraining mij zou helpen. Hoe kun je een patroon veranderen dat er al van jongs af is?

Het allerbelangrijkste dat ik heb geleerd is dat mijn hersenen bepalen hoe ik met mijn aandrang om te plassen omga. En dat afleiding helpt.

Ik ga nu minder vaak naar het toilet en ik loop nu een toilet voorbij zonder meteen aandrang te voelen!

Elise, 52 jaar

“Ik ga niet meer 9 keer per dag plassen, maar nog maar 4 keer.”

Elke keer als ik de deur uit wilde, ging ik nog even plassen, terwijl ik 15 minuten daarvoor nog was geweest.

Ik heb vóór de Rust in je Blaastraining eerst de SUN training gedaan. Ik had namelijk ook last van urineverlies bij inspanning. Met sporten liet ik het springen achterwege. Ik droeg ook altijd een inlegkruisje. Die had ik ook altijd bij me.

Na de SUN training had ik nog wel de aandrang. Ik had het gevoel dat de Rust in je Blaastraining mij zou helpen. En dat gevoel klopte dus.

Mijn belangrijkste les: dat de aandrang vaak loos alarm is. Je blaas kan makkelijk 400 ml urine opslaan, dus in een half uur is ‘ie echt niet vol. Die kennis gaf zoveel rust.

Met mijn aandrang gaat het goed. Ik hoef nu niet meer om de haverklap te plassen. Ik ga nu niet meer 9 keer per dag plassen, maar nog maar 4 keer. Mijn blaas kan twee keer zoveel urine aan, zonder dat ik aandrang heb. En dat in 6 weken tijd. Ik ben er zó blij mee.

Erika, 45 jaar

Ik wil rust in mijn overactieve blaas

Dan is je volgende stap dat je op de knop hieronder klikt en je aanmeldt voor de Rust in je blaas training.

Je hebt nog eventjes om je aan te melden: