fbpx

Vragen staat vrij.

Heb je een vraag over de SUN training?

Je bent niet de enige…

Kijk maar eens bij de al gestelde vragen hieronder.

Staat je vraag er niet tussen? Stel ‘m dan via de contactpagina.

Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Veelgestelde vragen

EITJES

Vragen over eitjes

Welke maat eitje moet ik gebruiken? Hoe meet ik dat?

Er zijn 3 maten eitjes:

De grootste is 4,5 cm lang en 3 cm breed

De middelste is 4 cm lang en 2,5 cm breed

De kleinste is 3 cm lang en 2 cm breed

Je hoeft niet te meten welk eitjes je nodig hebt. Het gaat erom dat je het eitje goed op z’n plek kan houden tijdens het trainen.

Als je kinderen hebt, dan is je vagina wat wijder. Ook als je via een keizersnede bevallen bent.

Dus als je kinderen hebt, begin je met het grootste of eventueel het middelste eitje.

Als je meer controle hebt over je spieren, dan ga je naar een kleiner eitje.

Als je geen kinderen hebt, is het middelste of het kleinste eitje geschikt om mee te beginnen.

Wat kosten de eitjes?

De eitjes kosten € 75 incl. btw. Je krijgt ze tijdens de training thuisgestuurd, in een neutrale luchtkussenenvelop.

De eitjes zijn bij de prijs van de training inbegrepen.

Waarom kan ik de eitjes niet los bestellen?

De eitjes zijn een uitstekend middel om je bekkenbodemspieren en je vaginale spieren te trainen.

Maar nog belangrijker is de manier waarop je traint. Omdat er veel onzin en zelfs schadelijke adviezen op internet te vinden zijn, bied ik alleen de eitjes aan in combinatie met de training.

Mijn doel is jou van je incontinentie af te helpen op een verantwoorde manier.

En niet om jou met een kluitje het riet in te sturen. Met verkrampte spieren of schade aan je vagina tot gevolg.

Hoe maak je de eitjes schoon?

Bij de eitjes krijg je een duidelijke uitleg hoe je de eitjes schoonmaakt.

Hoe train ik met de eitjes?

Dat leg ik allemaal haarfijn uit in de training. Zodat je precies weet wat je moet doen. Je krijgt ook audio’s (mp3) waarin ik je vertel wat je precies moet doen tijdens het oefenen met de eitjes.

Is het echt nodig om met eitjes te trainen? Ik stop liever niks in mijn vagina.

Ik snap je punt. Ik merkte zelf destijds ook een drempel.

En ik kan je zeggen: elke vrouw die aan de training begint, vindt het spannend of een raar idee.

Wat wellicht goed is om te weten: De deelneemsters laten me keer op keer weten dat het heel erg meevalt en dat het resultaat (geen urineverlies meer) opweegt tegen de drempel die ze ervoeren.

Zonder de eitjes trainen heeft geen zin. Dan doe je eigenlijk wat de huisarts je adviseert. En dat heeft vaak geen effect of alleen maar verkrampte spieren tot gevolg. Je wilt van je urineverlies af, toch?

SUN TRAINING

Vragen over de SUN training

Ik vind het nogal een investering…

Dat is het ook. Ik geef je er ook heel veel voor terug. 
​Even een vraag: Heb je al eens uitgerekend wat maandverband kost voor een jaar? Of erger nog: incontinentiemateriaal. En dat nog even los van het ongemak. Ik heb een rekensommetje gemaakt voor je. Die vind je hier

Binnen enkele maanden heb je je urineverlies onder controle. Vanaf dat moment heb je geen incontinentiemateriaal meer nodig.

Je kunt voor jezelf in jouw situatie uitrekenen hoe snel je de investering er dan weer uit hebt. 

En als je denkt dat het om lekkere dikke winst gaat, lees hier verder.

Hoe lang duurt het voordat je effect merkt van het trainen?

Het verschilt van vrouw tot vrouw hoe lang het duurt voordat je effect merkt.

Bij sommige vrouwen is dat al binnen een paar weken, bij anderen duurt het wat langer.

Maar de vrouwen die de oefeningen doen, komen van hun incontinentie af.

En als het urineverlies eenmaal is gestopt, dan hoef je niet meer te trainen. Dan regelen je spieren het vanzelf.

Hoe lang houdt het effect van de training aan?

Ik spreek met enige regelmaat oud-deelneemsters. De effecten houden aan. Zoals ik in de video’s uitleg, maak je eigenlijk je spieren weer ‘wakker’. Op het moment dat je spieren ‘weten’ hoe ze moeten aanspannen en ontspannen, dan doen ze dat en blijven dat ook doen.

Ik weet niet het effect over pakweg 20 jaar, omdat de cursus nog niet zo lang bestaat.

Ik heb bekkenbodemfysiotherapie gehad EN ben geopereerd (tvt-o), maar helaas nog steeds wat incontinent bij wandelen en springen. Is de training dan voor mij geschikt?

Tijdens een operatie wordt een bandje om de ‘hals’ van je blaas gelegd, maar er wordt niks gedaan aan je bekkenbodemspieren. Die spieren ga je krachtiger en flexibel maken tijdens de SUN training.

Als je nu nog last hebt van urineverlies bij inspanning (zoals lopen en springen), dan is de training juist goed geschikt om wél van je incontinentie af te komen.  ​​

Zou je de cursus ook aanraden tijdens zwangerschap?

Je kunt ook tijdens de zwangerschap trainen met eitjes. Sterker nog: door tijdens de zwangerschap te trainen, voorkom je urineverlies na de bevalling. En de bevalling zelf verloopt vaak makkelijke, omdat je door het trainen een goede controle over je bekkenbodemspieren en je vaginale spieren krijgt.

Maar let op: als je zwanger bent, mag je niet met eitjes van jade trainen. Dat zou een miskraam of de bevalling kunnen opwekken. Tijdens de zwangerschap train je met eitjes van rozenkwarts. Uiteraard is het trainen op eigen risico.

Tot nu toe hebben geen zwangere vrouwen aan de training deelgenomen. Als je zwanger bent en je wilt de training doen, neem dan contact met me op: info@stopurineverlies.nl

Als ik moet plassen, dan moet ik ook metéén. Soms ben ik zelfs te laat bij het toilet. Ik heb geen last van urineverlies bij niezen enzo.

Je klachten klinken als urge incontinentie. Dit is een vorm van urineverlies waarbij je plotseling een sterke aandrang (= urge) voelt om te plassen en dan ook echt naar het toilet moet gaan. Anders ben je te laat en verlies je urine. Er is dan sprake van een ‘overspannen’ samenwerking tussen je blaas, je ruggenmerg en je hersenen.  

In de SUN training pakken we stress incontinentie aan: urineverlies bij niezen, hoesten, hardlopen en andere ‘inspanningen’. Daar heb jij geen last van, zo te lezen.

De nieuwe Rust in je Blaastraining is speciaal bedoeld voor vrouwen met urge incontinentie. Deze is nog in de testfase, wat betekent dat je voor een sterk gereduceerd tarief kunt deelnemen. Lees hier de ervaringen van de deelneemsters aan de eerste testronde.

In welke gevallen kan ik de training beter niet doen?

Allereerst heeft het geen zin om de training te doen als je puur en alleen urge incontinentie hebt: een plotselinge sterke aandrang om te plassen. Het is raadzaam om naar je huisarts te gaan voor behandeling of een eventuele verwijzing.

Voor de training is het noodzakelijk dat je een eitje in je vagina kunt brengen. Als je dat om welke reden dan ook niet kunt (of wilt), dan heeft meedoen aan de training geen zin. Ik doel dan met name op klachten als vaginisme.

Je kunt de training ook beter niet doen als je niet echt gemotiveerd bent om je leven te veranderen. Ik doe de oefeningen namelijk niet voor jou. Jij zult zelf aan de slag moeten; tijd vrijmaken, regelmatig oefenen, doorzetten. Daar ondersteun ik je bij, maar je moet het zelf doen. Is de beloning van geen urineverlies meer te weinig beloning? Dan is de training niet voor jou geschikt.

Ook als je wilt dat je urineverlies binnen een week over is, dan moet ik je teleurstellen: het is geen quick fix. Sommige vrouwen merken na een week trainen met de eitjes al effect, maar soms duurt het 3 maanden voordat je urineverlies gestopt is. Daarom is kunnen en willen doorzetten echt belangrijk. Weet je van jezelf dat je met een stok achter de deur wel aan de slag gaat, meld je dan aan voor de individuele coaching.

Je hebt het over het Taoïsme. Is de training dan niet heel zweverig? Ik wil graag met beide benen op de grond blijven staan.

Ik ben zelf een nuchtere Hollandse dokter, dus we gaan niet de zweverige kant op. Ik gebruik technieken en adviezen uit het Taoïsme en vertaal die naar een training die heel erg met beide benen op de grond is. 

Het klinkt (bijna) te mooi om waar te zijn: je urineverlies stoppen zonder operatie.

Dat begrijp ik heel goed. En toch is het zo.

Zelf heb ik geleerd dat urineverlies er min of meer bij hoort als je kinderen hebt of als je in de overgang bent. Zo wordt erover gepraat, toch?

De technieken om je bekkenbodemspieren en vaginale spieren te trainen zijn alleen meer dan 5000 jaar oud. Uit de tijd van de Taoïsten, in het oude China.

Die kennis is alleen niet aangekomen bij de Westerse dokters. Ook niet bij de Westerse vrouwen.

Toen ik mij verdiepte in het Taoïsme, viel mijn mond bijna letterlijk open. Met mijn medische kennis kon ik verklaren waarom de oefeningen wél werkten, terwijl wat wij doen in het Westen niet werkt.

Mijn verbazing ging vooral over het feit dat ik deze kennis nooit had geleerd tijdens mijn studie geneeskunde.

Vanuit die verbazing, of eigenlijk meer ontsteltenis, is de training geboren: het kan wél, je urineverlies stoppen. En nog simpel ook.

Die kennis wil ik delen met alle vrouwen die urine verliezen. In een training waarin ik de kennis uit het Taoïsme combineer met mijn kennis als Westers opgeleid arts.

Wordt de training vergoed door de ziektekostenverzekering?

Nee. Daar kan ik kort over zijn.

Dit is wel iets wat ik op termijn wil regelen. Er zit alleen zoveel papierwerk aan vast, wat het een tijdrovende klus maakt.

Tijd die ik voor nu liever steek in jou helpen.

Je kunt natuurlijk altijd je ziektekostenverzekering vragen de training te vergoeden. Zij hebben er uiteindelijk baat bij dat jij geen incontinentiemateriaal op recept nodig hebt. Of een dure operatie. Toch?

Wanneer start de SUN training? Moet ik dan thuis zijn?

Eerder startte de SUN training op 4 vaste momenten per jaar. Maar ik vond het te vervelend om vrouwen soms 3 maanden te moeten laten wachten, terwijl ze echt last hadden van urineverlies en nu de oplossing hadden gevonden. Dus je kunt starten op elk gewenst moment!  

Wel buiten de zomervakanties om. Dus nu start de SUN training weer op 18 september.

Elke 1-2 weken komt er een nieuw deel beschikbaar.

Je hoeft er dus niet voor thuis te blijven; je kunt het gewoon in je eigen tijd volgen.

De training duurt 12 weken, maar je houdt 6 maanden toegang tot de video’s. De audio’s en de pdf’s kun je downloaden.

Je kunt dus ook gewoon op vakantie.

Het is wel goed om tijd vrij te maken. Het advies is 10 minuten per dag te trainen (verschillende oefeningen) en elke 2 weken wat extra tijd vrij te maken voor de video’s (20-40 minuten).

Als eenmaal je incontinentie is gestopt, dan hoef je niet meer te trainen.

Ik woon in België. Kan ik ook deelnemen aan de training?

Jazeker! De training volg je online, dus waar je ook zit, je kunt de training doen.

De eitjes stuur ik naar je op per pakketpost. Dus ook dat is geen probleem.

Waarom is er niet een goedkopere variant van de training?

Dat heb ik overwogen. Maar dan wordt het een training zonder mijn begeleiding. En dat vind ik niet zorgvuldig genoeg. Ik wil je niet met een kluitje in het riet sturen, maar jou helpen je urineverlies te stoppen.

Hoe zit het met de garantie ‘geen effect, geld terug’?

Ik ben zo zeker dat ik jou kan helpen én de resultaten van de training zijn zó goed, dat je garantie krijgt. Geen effect = geld terug.

Wat het inhoudt: je doet alle oefeningen die ik je aanbied, je wisselt goed af tussen leren aanspannen en ontspannen en je zet door. Als je alle oefeningen hebt gedaan en je merkt geen effect, dan krijg je je geld terug.

Zo weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt, maar een training die jou wél van je incontinentie af helpt. En zeg nou zelf: heb jij ooit geld teruggekregen van de bekkenbodemtherapeut of van een arts, terwijl je niet kreeg wat je verwacht had? Eigenlijk ga ik zelfs tegen de wet in… een online cursus mag je niet retourneren, omdat je simpelweg niks kan terugsturen. Maar het doel is jouw urineverlies te stoppen. Dus die wet overtreed ik graag.

Wat is het verschil tussen de SUN training en de cursus Train je vaginale spieren?

 De SUN training is speciaal gericht op het stoppen van urineverlies. Er is ook wel aandacht voor seks (veel vrouwen met incontinentie hebben minder zin in seks), maar de nadruk ligt er niet op. Train je vaginale spieren richt zich op vrouwen die meer willen genieten van seks. In die cursus is dus wel veel aandacht voor seks.

Mijn huisarts kent jouw training niet. Hoe kan dat?

Huisartsen werken met richtlijnen met adviezen voor behandelingen. Een nieuwe behandeling mag alleen worden toegevoegd als er uitgebreid onderzoek is gedaan.

Dat onderzoek moet aan allerlei regels voldoen. En er is veel geld voor nodig. En tijd.

Daarnaast duurt het zo’n 15 jaar voordat een nieuwe behandeling in de richtlijn van de huisarts terecht komt.

De training geef ik nu een aantal jaar. Ik wil heel graag officieel onderzoek gaan doen. Daarvoor heb ik eerst bewijs nodig dat de training werkt. Dat bewijs is er.

De volgende stap is subsidies aanvragen om het onderzoek te gaan opzetten en uitvoeren. Daarvoor is samenwerking met een universiteit nodig, met verschillende partijen. Een hele klus.

Dat duurt dus nog een tijd. Maar het onderzoek gaat er wel komen!

Ondertussen wil ik vrouwen helpen hun incontinentie te stoppen. Want ongewild urineverlies is niet nodig.

Als je huisarts wil overleggen, dan kan dat natuurlijk. Ook je gynaecoloog, uroloog of bekkenbodemtherapeut kan altijd contact met me opnemen. Dat kan via 035-2055011 of info@stopurineverliesnu.nl.

Ik ben ondernemer. Is de training zakelijk aftrekbaar?

Als de training past bij het werk wat je doet en je jouw zakelijke kennis ermee verbreedt, dan zijn de kosten aftrekbaar. Als je door de training nieuwe kennis opdoet, die niet per sé noodzakelijk is om je onderneming in de huidige vorm te laten drijven, gelden ze als privé-aftrekpost.